کار ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان به کجا رسید؟
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۹۱۵۱۷
گروه استانها - مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از تکمیل پرونده ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان خبر داده و گفته پرونده این اثر تاریخی تا پایان تابستان امسال برای یونسکو ارسال میشود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، دیوار " اسکندر"، "دیوار انوشیوان"، دیوار دفاعی گرگان یا " مار سرخ" فرقی نمیکند این اثر را چه بنامیم، هرچه که هست شاهکار مهندسان ایرانی در دوره ساسانی است که چند سالیست منتظر تبدیل شدن به یک اثر جهانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دیواری آجری به طول 200 کیلومتر که بزرگترین دیوار دفاعی جهان در اواخر دوران باستان است و از قلب اروپا تا چین همتایی نداشت. برخی باستان شناسان قدمتش را بیش از دیوار چین میدانند اما شهرت و نحوه رسیدگی به این آثار تاریخی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. پروفسور " تونی ویلکینسون" یکی از باستان شناسان خارجی در این باره میگوید " این دیوار آجری قبل از دیوار چین ساخته شده است. برخلاف فرض عمومی، همه دیوار چین در قرن سوم پیش از میلاد ساخته نشده بلکه بخش اصلی و زیاد آن در قرن 16 میلادی ساخته شده یعنی 1000 سال بعد از دیوار دفاعی گرگان".
کاوشگران براین باورند که دیوار دفاعی گرگان فقط یک سد دفاعی نبوده بلکه یک سامانه پیچیده آبرسانی هم داشته است. این دیوار از کوههای خراسان آغاز میشد، در شمال گرگانرود امتداد پیدا میکرد و به دریای خزر منتهی میشد.
بخش زیادی از آجرهای دیوار در گذشته به یغما رفته است اما هنوز هم میتوان آجرهایی به رنگ قرمز را در طول این شاهکار مهندسی مشاهده کرد که به واسطه آن این دیوار به " مار سرخ" هم مشهور شده است. برای تولید آجر، صدها کوره آجرپزی در کنار دیوار قرار داشت و آنطور که کاوشگران میگویند در فواصل کوتاه چند ده متری، این کورهها ایجاد شده بود.
کورههای آجرپزی هم در سالهایی که این اثر تاریخی ناشناخته بود، به علت کشاورزی گسترده در حاشیه گرگانرود از بین رفته اما بررسی خاکستر کورههای یافت شده نشان میدهد این دیوار در میانههای قرن پنجم و یا اوایل قرن ششم میلادی ساخته شده است.
این یعنی ساسانیان، این شاهکار عظیم را مانند بسیاری از معماریهای بی نظیری مانند قلعه فلک الافلاک یا پل شاپوری با تکیه بر توان مهندسان ایرانی آن روز، برای آیندگان به یادگار گذاشتهاند.
شاهکار مهندسی ایرانیان در رویای جهانی شدن/ دیوار دفاعی گرگان میراثی ماندگار از دوره ساسانیانتقاد آیتالله نورمفیدی از بیتوجهی به آثار تاریخی/نسبت به احیای دیوار دفاعی گرگان غفلت شده استکاوشهای تاریخی گواه این است که دیوار دفاعی گرگان به دستور شاهان ساسانی ساخته شده که آن زمان دو دشمن و رقیب را در کنار خود داشتند؛ یکی امپراطوری روم شرقی و دیگری اقوام بیابانگرد آسیای میانه موسوم به هونها تا جلوی تجاوز و غارت دشمنان را بگیرد. برای اینکه در طول دیوار 38 پادگان نظامی برای استقرار سربازها و برج های دیده بانی نیز ایجاد شده بود.
سالهاست که موضوع ثبت جهانی این اثر مطرح شده اما به دلیل برخی مشکلات مانند ساخت و سازهایی که بر روی بخشهایی از دیوار انجام شده، عدم نقشه برداری کامل مسیر، عدم آزادسازی حریم دیوار و غیره گرههایی در کار ثبت این اثر تاریخی در میراث جهانی یونسکو ایجاد شده بود.
در یکی دو سال اخیر البته این موضوع با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قولهایی برای تکمیل پرونده ثبت این اثر تاریخی دادهاند.
هادی حق شناس، استاندار گلستان بر تسریع در تکمیل پرونده ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان تأکید کرده و قول داد با کمک منابع استانی و منابع ملی در راستای اتمام نقشهبرداری و مستندسازی جهت تسریع در فرایند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان تلاش خواهد کرد.
با اینکه وزیر میراث فرهنگی معتقد است ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان کار سختی نیست اما احمد تجری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفته با توجه به تنوع و غنای آثار تاریخی در کشورمان و همچنین سهمیه ایران برای ثبت جهانی آثار ملموس که سالانه یک اثر است، کار بسیار سختی پیشرو قرار دارد.
تجری درباره آخرین وضعیت فراهم کردن مقدمات ثبت جهانی این اثر تاریخی اظهار داشت: برای اینکه هر اثری به ثبت جهانی برسد اولا باید فرآیندهای مربوط به آن طی و پرونده اثر به طور کامل تکمیل شود، ضمن اینکه باید اقداماتی اساسی و ضروری مانند نقشه برداری، آزادسازی بخشی از حریم اثر و غیره نیز انجام شود.
وی گفت: با توجه به تأکیدات و حمایتهایی که از ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان به عمل آمد، توانستیم کار نقشه برداری دیوار را انجام دادیم و اسناد و نقشههای اجرایی با مقیاسهای مختلف را از دل نقشه برداری تهیه و مطالعات و کتابچه طرح را نیز تهیه و تدوین کردیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان داشت: شرایط کرونایی و تعطیل شدن فعالیتهای گردشگری سبب شد تا بتوانیم با فرصت و توجه بیشتری به برخی موضوعات مهم و زیرساختی در حوزه گردشگری استان بپزداریم که یکی از آنها تکمیل پرونده دیوار دفاعی گرگان برای ثبت در فهرست آثار جهانی است.
وی با بیان اینکه تکمیل پرونده دیوار دفاعی گرگان برای ثبت جهانی از سالهای گذشته تا کنون مطرح بوده است، گفت: با همتی که در استان شکل گرفت و با تشکیل چند کمیته کاری، مسیر تکمیل پرونده را کامل کردیم تا بتوانیم آن را به عنوان یک اثر شاخص و فاخر در عرصه جهانی معرفی کرده و به ثبت برسانیم.
تجری خاطرنشان کرد: تا پایان تابستان امسال پرونده نهایی دیوار دفاعی برای سازمان جهانی یونسکو ارسال میشود تا در انتظار برای ثبت قرار بگیرد.
انتهای پیام/582/ ع
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان اثر تاریخی میراث فرهنگی تکمیل پرونده نقشه برداری ساخته شده برای ثبت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۹۱۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهمترین ویژگیهای این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلمسازم و تمام زندگیام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» اینها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلمسازی است و حاضر است سختیهایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبهرو هستیم.
مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر کارگردان فیلم آپاراتچی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درونمایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار میکند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که میتوان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.
وی ادامه میدهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیتهای نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن یک تجربه داشته باشند چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و میخواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.
کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه همانند کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای فیلم در سینما ایران داریم و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب میشود، تصریح میکند: گاهی اوقات در دل فیلمها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا میکند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم میزند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن هست که نکات گفته نشده سینما را بیان میکند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.
در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بودوی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما میافزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.
طاهرفر میگوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصهها و مولفههایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده میکنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.
وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار میکند: هنگامی که در عرصهی غوغا سالاری فیلمهای کمدی و گیشه پسند قدم میگذارید کار دشوار میشود اما به لطف خدا در هر کدام از مولفههایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبین دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.
کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه میدهد: ما باید در لایههای بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن یک مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از این رو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلمهای غیر کمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب اول تماشاچیها باشد.
وی تصریح میکند: طی سالهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبین را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بناگذاری کردیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از این رو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی میافتد هم سرمایهگذاران و هم تهیه کنندگان و به تبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و صرفاً بر مبنای رسالت خود عمل نمیکنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرا برسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهده آفرینش آثاری بهتر باشیم.
تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهمترین نکات آن بودطاهرفر میافزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلمها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلمها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهمترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.
وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت میکنیم، میگوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا میکردند، همه عواملشان به چالش کشیده میشدند و یک رقابت پایا پای میداشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.
کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار میکند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.
وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه میدهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث میشود خیلی از انرژیها، پتانسیلها و استعدادهایی که در شهرستانها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا میشوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض میکند و قلم و دوربین را زمین میگذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.
طاهرفر تصریح میکند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
تصویر، هنری اثرگذار استعلیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار میکند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوتتر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.
وی ادامه میدهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که میشود آن را با خانواده دید، نمیگویم فیلمهای دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان میدهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.
بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح میکند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز میتوانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.
وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنریشان دیده میشود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمیبینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد میتواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
استادی میگوید: ساخت فیلمهایی همچون آپاراتچی میتواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.
وی اظهار میکند: به وفور سوژههایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیتهای هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست میتواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.
به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازهترین روایت سینما از سینما است که میتوان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز میکند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.
کد خبر 748562